Zde si můžete vložit údaje pro stažení e-booku

Zde si můžete vložit údaje pro stažení e-booku



Šest cest jak prodloužit den

Velmi často slýchám, jak si lidé stěžují, že nemají dostatek času na své povinnosti a už vůbec jim nezbývá čas na sebe. Jak to tedy udělat, aby se den alespoň o pár minut natáhl? Zpomalit zeměkouli neumíme. Jak to zařídit? Je nereálné si myslet, že ze dne na den budete pro sebe mít hodiny navíc. Ale pevně věřím tomu, že všichni jsme schopni své každodenní aktivity poskládat jako kostky v tetrisu, aby každá minuta byla naplněna co nejlépe. A to platí i pro odpočinek.

1.  Určete si své priority

  • Každý den je vám dáno 24 hodin, o jejichž výplni rozhodujete vy sami. Ano, máte své povinnosti. Ale i tak jste to jen a jen vy, kdo rozhoduje o tom, jak tyto hodiny strávíte.
  • Stanovte si své priority. Jsou to ty činnosti, které povedou k vašemu úspěchu, rozvoji, k posílení vašeho partnerského vztahu, ke společným zážitkům s vašimi dětmi, k hodnotnému odpočinku. Uvědomte si, co chcete a na to se zaměřujte
  • Každou chvíli se sami sebe ptejte, zda vaše aktuální činnost vede k tomuto cíli. Váš cíl v kterékoliv zmíněné oblasti (či jiné pro vás důležité) má právo přednostní jízdy.

2. Plánujte si svůj čas

  • Svůj den si naplánujte s tužkou v ruce. Mozek je schopný vnímat maximálně devět prvků současně. Plánování může tento počet překročit. Tím, že současně píšeme, mozek není zahlcen a může se soustředit na podstatné.
  • zapisujte si své úkoly. Neplýtvejte drahoceným časem a energií na to, abyste si zapamatovali, že cestou domu musíte koupit toaletný papír, mlíko a navlhčené urousky pro babičku. Nesnažte se zapamatovat něco, na co vás může upozornit pípnutí mobilu. Čím více svému mozku odlechčíte, tím lépe a rychleji bude zpracovávat zbývající úkoly.

3. Převezměte zodpovědnost za svůj čas.

  • Máte právo říci ne, když vás někdo druhý o váš čas okrádá, nenechávejte druhé aby rozhodovali o vašem čase
  • V okamžiku, kdy vy a váš partner, vy a vaše děti, vy a vaši spolupracovníci či nadřízení máte přání a cíle odlišné, hledejte takovou možnost řešení, kde budou spokojené obě strany, tj. nepřijímejte kompromis (teď ustoupím já, příště ty). Je skvělé najít takové řešení, kde jsou současně v pohodě obě strany. Win-win se tomu říká a někdy to dá hodně přemýšlení

4. Odhalte záškodníky ve své mysli

Jsou situace nás naše mysl snaží strachem odradit od toho, abychom naplnili své životní poslání a místo toho  pomáhali druhým. Namlouvá nám, že nemáme oprávnění k tomu, abychom sami rozhodovali o svém čase. Končíme pak tím, že se vzdáme a ponecháme moc nad námi jiným lidem, protože jsme poslouchali diktát svého ega plného strachu.

  • prozkoumejte své systémy přesvědčení a uzdravte je
  • možná bude OK požádat o pomoc odborníka (AFT, kineziologie, A4M a podobně)

Příběh
     Před lety jsem se setkala s velmi zajímavou ženou. Obrátila se na mě s bolestmi hlavy a nervozitou. Prožívala pěkný partnerský vztah, měla dva šikovné syny, manžel jí finančně zabezpečoval, krátce před tím získala pracovní pozici, která odpovídala jejím ambicím. Kromě toho vedla účetnictví firmě svého manžela a plně se starala o to, aby mu vytvářela optimální podmínky pro jeho podnikání. Na první pohled nebylo vidět žádný důvod  proč by se měla cítit v nepohodě. Vypadalo to jako ideální spojení pro firmu: manžel umělecký kovář a žena ekonomka a účetní.

      Během rozhovoru začala vyprávět o svém dětství.  Dlouhé hodiny trávila malováním. Když přišel čas volby povolání tak rozhodl tatínek: půjdeš na ekonomku, tím svým malováním by ses neuživila. Byla zvyklá dělat vše naplno a důkladně. Studia jí zabrala dost času, s malováním postupně přestala. Po maturitě si našla partnera-uměleckého kováře. A od té doby svůj čas věnovala péči o své umělce - i jejich dva synové se potatily, vyučili se ve stejném oboru a pracovali v rodinné firmě. 

    Moje klientka rok za rokem odkládala vlastní tvorbu, protože bylo vždy nutné udělat něco pro manžela, syny nebo jejich tvorbu. Vedla účetnictví, zařizovala materiál, jednala se zákazníky, vařila, prala, uklízela. Všechno klapalo jako hodinky, ale vlastní kreativitu odložila ne na druhou, ale na desátou kolej. Dny, týdny, roky. Nakonec na ní zcela zapomněla. Ale ne její tělo. Přihlásily bolesti hlavy a zdánlivě bezdůvodná nervozita.

    Společně jsme postupně olupovaly jednotlivá přesvědčení, že cokoli má přednost před její tvorbou. Znovu v sobě hledala intuitivní ženu a dítě plné nápadů. Nešlo to hned. Začala „bezpečným“ způsobem – sebevyjádřením prostřednictvím orientálního tance. Zpočátku i z toho měla výčitky svědomí. Ale nevzdala to a časem nalezla a propojila znovuobjevené části sebe sama.

      Dlouho jsem jí potom neviděla, vlastně už nikdy. Jen asi za rok mi zavolala s poděkováním. Za ten rok se postupně vrátila k malování. Zpočátku jen po chvilkách, o kterých si myslela, že je „krade“ rodině. Dál vede účetnictví v rodinné firmě a daří se jí i v zaměstnání. Manžel jí zajistil paní na úklid. Tím získala dostatečný prostor pro sebe. Věnuje ho seberozmazlování (sauna, vířivka, kosmetika,..) a malbě. Fyzické problémy i nervozita jsou pryč.

5. Vizualizujte si, že máte dostatek času

Vizualizaci použijte

  • Když akutně uvíznete v pocitu, že nemáme dost času
  • nebo  když to dokonce  říkáte nahlas

Zastavte se a položit si otázku: „Jaké by to bylo mít dostatek času?“ nebo „Jaké by to bylo mít dostatek času na + doplňte podle sebe. Soustřeďte se při tom na své pocity. Tuto techniku pravidelně opakujte. Brzy se přesvědčíte o její m účinku. Pokud vám chybí větší časový prostor na nový projekt nebo vaši zálibu, praktikujte ji minimálně po dobu tří týdnů.

6. Využívejte drobných volných chvil ve svém dni

  • Nejdříve zaměřte pozornost, kde vám unikají cenné minuty a promyslete si, zda je můžete příjemně zaplnit
  • přejděte k akci:

                Čekání na tramvaj můžete využít ke cvičení pánevního dna
                Cestu metrem k vizualizaci splnění svého cíle
                Kafíčko s přítelkyní k promasírování rukou (třeba i navzájem)
                Pěší cestu do práce k nácviku rytmického dechu
                Čekání u kadeřnice, lékaře nebo kdekoliv jinde  k vyřízení e-mailů, telefonátů
                Čekání než se uvaří voda na čaj k fyzickému protažení
                Cestu autem k poslechu přednášek, podcastů atd.

A jako třešnička na dortu: kdykoliv během sledování filmu běží reklamy, vstaňte a zacvičte si. Vaše tělo se vám za to odvděčí.

Já vím, jaké to je být zcela vytížená a tady to, že se ve vašem rozvrhu najde něco, co vás o čas pouze okrádá a nemá vlastně žádný smysl. Tento čas můžete místo toho trávit prací na svých prioritách. I pouhých pět minut denně, které strávíte věcmi, které vám dávají smysl, vám pomůže znovu pocítit nadšení pro život.

Stojíte za to, abyste si na sebe udělali čas!

 

© Mgr.Jitka Studénková  Kopírovat můžete v plném znění, s aktivním odkazem na tyto stránky  a včetně této poznámky.

Nahoru







Tisknout stránku

"Dělej něco, utíkám ti!!!"
Tvůj život

E-book zdarma
9 tipů a triků pro lepší život

E-book zdarma

Volejte, pište!

Rady, dotazy, objednání

Rady a dotazy

Facebook


      © 2017 - Mgr. Jitka STUDÉNKOVÁ lektorka, autorka a průvodce pro zdraví a pohodu
Digitální obchodník
Zpět nahoru