Zde si můžete vložit údaje pro stažení e-booku

Zde si můžete vložit údaje pro stažení e-booku



Jak si vyčistit hlavu

Dnešní požadavky jsou často velké a je třeba v hlavě udržet hodně věcí. Asi všichni znáte ten stav, kdy máte hlavu přesycenou a další věci Vám už prostě nebere. Jak se toho zbavit?

Denně dokážeme zpracovat jen určité množství informací. Je jen na nás, zda se zahltíme zbytečnostmi, nebo zda dáme prostor kreativnějším věcem. Pro naši hlavu a náš mozek je stejně těžké přemýšlet o tom, proč je zas rohlík o korunu dražší, jako o tom, jak mohu vydělávat milióny. Myšlenka jako myšlenka. Jede se jen na počet. A ten počet je limitovaný shora.

Pojďme si ukázat pár vyzkoušených a ověřených tipů, jak můžete uvolnit svým hlavám, abyste tam měli prostor na zajímavé myšlenky a nápady, které Vás posunou vpřed.

1) NEUČTE SE NIC NAZPAMĚŤ.
Je opravdu jen málo věcí, které je nutné umět nazpaměť. V dnešní době se dá téměř vždy zjistit téměř cokoliv. Zkuste pustit z hlavy tu spoustu dat, která jsme se našprtali ve škole. Vždyť je jedno, kdy byla Bílá hora. A je jedno, jací panovníci v kterých letech vládli a kdo napsal tuhle nebo onu knihu. To jsou informace, které jste pravděpodobně v životě nepotřebovali a zbytečně Vám zabírají místo v hlavě. A pokud byste je náhodou někdy potřebovali, asi si hravě poradíte a dokážete vše během chvilky ve spolupráci s googlem zjistit.
Hrajete nebo sledujete vědomostní hry a kvízy? Já je kdykoliv rád prohraju. A budu mít z toho radost! Radost z toho, že mám v hlavě ze všech zúčastněných nejméně „zbytečností“.
Pokud Vás teď napadají slova, že je nutná nějaká všeobecná znalost, tak přesně to říká 95 procent neúspěšných lidí.

2) ZAPISUJTE SI VŠE, CO JEN ZAPSAT MŮŽETE
Stejně tak nemá smysl si pamatovat to, co si lze kamkoliv zapsat. Ať už do obyčejného diáře pomocí tužky nebo do elektronického. Každému bude vyhovovat něco jiného. Proč ale nosit v hlavě, co je třeba nakoupit? Vždyť je mnohem snazší mít na lednici papír a vždy, když něco dochází, si to tam napsat. Můžete to pak pustit z hlavy, protože nezapomenete.

Někdo Vám volá a něco po Vás chce? Tak si to hned napište a pusťte to z hlavy. Proč? Protože pokud to nenapíšete, opět budete na danou věc opakovaně myslet a budete si ji neustále připomínat, abyste nezapomněli. Víte, kolik myšlenek Vás to každý den zbytečně stojí?

Často mívám tužku s papírem i u postele. Víte, kolik myšlenek se člověku honí hlavou ve chvíli, kdy usíná? A kolik geniálních nápadů Vás večer může napadnout a ráno si ani nevzpomenete, že nějaký nápad byl, natož jaký? Pokud řídím delší cestu, mám vedle sebe na sedadle záznamník. Cestou člověka napadají různé věci. Své myšlenky, pokud mi přijdou zajímavé, nahrávám na jednoduchý diktafon. Ušetří mi to neuvěřitelné množství myšlenek.

3) DĚLEJTE SI KONTROLNÍ SEZNAMY.

Ono to vlastně souvisí s tím, o čem jste četli před chvílí. Pokud se nějaká Vaše činnost pravidelně opakuje, u fotografa třeba fotografování, je super mít kontrolní seznam věcí, které potřebujete s sebou. A když si balíte techniku, tak hezky podle seznamu. Objektiv, baterky, blesk, nabíječka, karty, čtečka … Nemusíte ztrácet spoustu myšlenek tím, zda již máte všechno.

Pokud děláte na více projektech a více zakázkách, opět mějte kontrolní seznamy. Pro každou zakázku jeden. Máte pak rychlý přehled toho, jaká zakázka je v jakém stavu a jak akutní je na ní nyní pracovat. Je to na papíře, ne ve Vaší hlavě. A to je velké plus. U fotografa by mohl kontrolní seznam vypadat takto: Nabídka, Osobní schůzka, Focení, Úprava fotek, Předáno ke kontrole, Příprava médií, Předáno, Zaplaceno.

4) NEODKLÁDEJTE.
Kdy jste psali ve škole domácí úkoly? Hned ten den, co jste je dostali, nebo večer před tím, než jste je měli odevzdat? Kdy platíte složenky? Hned jak se Vám dostanou do ruky, nebo v poslední den splatnosti? Většina lidí volí druhou variantu.

Ta ale stojí mnoho energie, mnoho myšlenek. Když tito lidé dostali úkol, několikrát si během toho týdne, co měli čas jej vypracovat, vzpomněli, že ho musím udělat. Říkali si: „Ještě je dost času.“ Čím více se blížil termín, tím častěji na něj mysleli. Kdyby ho udělali hned ten den odpoledne, ušetřili by své hlavě hned několik neproduktivních myšlenek.

Tak ode dneška nic neodkládejte. Důležité věci řešte hned a ty méně důležité, tak ty pusťte k vodě.

5) NENECHTE SE ROZPTYLOVAT
Soustřeďte se na jednu věc. Nenechte se rozptylovat. Nějakou dobu trvá, než se ponoříte do problematiky. Třeba pokud se rozhodnete napsat nějaký text na Vaše webové stránky. Musíte si udělat pohodlí, psychicky se naladit a připravit a pustit se do práce. Po nějaké době se dostáváte do jakéhosi stavu plynutí, kdy přestáváte vnímat okolí a píšete. Nesledujete hodiny, nevíte pomalu, že kolem Vás někdo projde a zastavíte se, až když je hotovo. To je ideální stav. V tomto stavu plynutí dokážete udělat neuvěřitelně mnoho věcí za krátkou dobu. Abyste se však do něj dostali, musíte zničit všechny podněty, které by Vás mohly rozptylovat.

Pokud Vás každou chvíli vyruší telefon, nebo dotaz kolegyně, tak nemáte šanci. Pokud pracujete v kanceláři, kde je rušno, asi se do tohoto stavu dostanete jen zřídka kdy. Myšleny Vám pak těkají z jedné věci na druhou a z té druhé zas na třetí. Jednu věc nedokončíte a začínáte řešit jinou, pak se k té první zas vracíte. A tak to jde pořád dokola. Asi je jasné, že tímto způsobem ztratíte strašně moc své energie a svého denního myšlenkového potenciálu zcela zbytečně.

Asi neovlivníte některé věci, třeba to, že pracujete v „open space“ kanceláři. Tedy pokud nechcete volit razantní řešení typu výpověď. Ale můžete ovlivnit to, že vypnete emailového klienta, vypnete prohlížeč s facebookem, vypnete telefon a pustíte z hlavy vše, krom té jedné věci, kterou jdete řešit.

Je dobré si udělat na stole pořádek, protože periferně Vás může rozptylovat hromada papírů, která ještě čeká na vyřešení. Udělejte vše pro to, abyste měli na svou práci klid. I zaneřáděná plocha počítače, kde budete půl hodiny hledat ikonu, Vás dokáže neskutečně zdržet a rozptýlit.

6) NEŘEŠTE VĚCI, KTERÉ SE VÁS NETÝKAJÍ.
Neřešte věci, které nemají řešení. Mám tu pro Vás citát Henryho Forda: „Změň, co změnit můžeš, ostatní nech být.“

Tady ani není moc co vysvětlovat. Všechny informace, které jsou kolem Vás, vnímáte. Je zbytečné se vystavovat zbytečným informacím. Protože Vám pak zabírají místo v hlavě. Jsou to například televizní noviny nebo zpravodajské weby. Zde je jedna informace za druhou. Pro Vás je ale naprostá většina z nich bezcenná. Nemůžete je vyřešit. Přesto Vám ale zabírají místo v hlavě.

Tak tedy, vyvarujte se jakémukoliv zdroji informací, který nemá co do činění s Vaším životem, Vašimi hodnotami a Vašimi cíly.

A abyste si to špatně nevyložili. Úspěšný člověk se vzdělává celý život. Ale přijímá informace, které ho mohou obohatit. Něco jiného je poslouchat, kdo kdy koho zavraždil a okradl a něco jiného je přijímat informace typu, jak myslel a uvažoval Steave Jobs, zakladatel Applu.

Je neustále co se učit a v čem se zdokonalovat. A právě tyto nové informace, které nějak souvisí s Vaši životem a rozhodováním, které souvisí s Vašimi cíli a hodnotami, jsou často zdrojem a iniciátorem nových geniálních myšlenek a nápadů. Tyto informace naopak vyhledávejte.

7) DELEGUJTE A ŘÍKEJTE NE. VĚŘTE LIDEM.
U delegování je celkem jasno. Pokud může za Vás danou věc udělat někdo jiný, odpadne Vám hodně starostí a Vašich myšlenek. S tím souvisí i víra v lidi a jejich schopnosti.

Pokud někoho zaúkolujete a nevěříte mu, máte neustále tendenci jej kontrolovat a hlídat, zda svou práci udělá včas a tak, jak má. To Vás stojí samozřejmě hodně myšlenek i času. Váš úkol není kontrolovat, váš úkol je být obklopen správnými lidmi, kterým lze důvěřovat. Lidmi, kteří budou dělat, protože chtějí. Ne proto, že je kontrolujete a šlapete jim na paty.

Udělejte tedy vše pro to, aby Vás nepřepadla myšlena, že si ty věci stejně uděláte sami nejlépe. Sami toho dokážete jen strašně málo. Chyba není v tom, že jsou všichni ostatní lidi neschopní. Chyba bývá většinou v tom, že na dané úkoly delegujete špatné lidi a taky hlavně v komunikaci. Při delegování je pro Vás spousta věcí samozřejmá. Pro toho druhého to už tak samozřejmé být nemusí. Stačí tedy zaměřit fokus na sebe. Hledat uvnitř sebe, co lze zlepšit, aby Vám delegování fungovalo.

A pokud umíte odmítnout věci, které Vám nedávají smysl a nejdou ruku v ruce s Vašimi cíly a hodnotami, nemusíte je řešit. Tím pádem také ušetříte nejen hodně času, ale i myšlenek. Vyčistí se Vám tím úžasně hlava, uvidíte.

8) I VAŠE OKOLÍ HRAJE ROLI.
Pokud Vaše okolí mluví o problémech, které se Vás netýkají, pokud probírají, co kdo v daném seriálu udělal nebo co jaký politik kde řekl, pomlouvají sebe navzájem, své sousedy i známé, je to opět spousta informací, která Vám chtě nechtě plní hlavu. Možná si někdy říkáte, že to jde druhým uchem ven. Ale to byste se divili, kolik z toho Vám zůstane ve Vaší hlavě. A to na úkor spousty jiných věcí, které by v té hlavě měly mnohem větší hodnotu.

9) JDĚTE SI ZABĚHAT ČI ZASPORTOVAT.
Je dokázaný, že čím větší pohyb vykonáváte, tím méně myslíte. No schválně. Zkuste si to. Zkuste poprosit partnera, aby Vám dal nějaký matematický příklad. Třeba 48 krát dvacet. Zkuste stát a spočítat výsledek. A teď nějaký podobný příklad za rychlého běhu. Uvidíte sami, že při pohybu to jde mnohem hůře, pokud vůbec.

Díky pohybu tedy zapomenete na všechny starosti a vyčistí se Vám hlava. Není divu, že jakmile se pak zastavíte, přichází ty nejlepší myšlenky. Protože máte čistou hlavu.

Nejde Vám to? Nedaří se? Tak si jděte prostě zaběhat …

10) NAUČTE SE SPOUSTU VĚCÍ IGNOROVAT
Netrapte se tím, že nestihnete vyřešit vše, co byste rádi. Už několik let dost možná neznáte stav, že byste mohli zacvaknout notebook, opřít se a říci: „Hotovo. Mám čistý stůl. Vše vyřízeno, uděláno, nemám nyní co dělat.“ Pořád máte co dělat a i kdyby nepřicházely další stimuly a úkoly, minimálně půl roku byste se ještě nezastavili, než byste vše dodělali a uvedli do podoby a stavu, v kterém to chcete mít. Možná i déle.

A jak to tedy řešit, když neznáte stav, že se opřete a řeknete hotovo? No jednoduše! Opřete se a řekněte: „Hotovo“. Ignorujte to, že nemáte vše splněno, odškrtnuto.

Přece se nevykašlete na sebe a svou rodinu a další své vysoké priority, protože nemáte ještě vše hotovo. Máte to přece zapsané, tak na to nezapomenete. Uvidíte, kolik věcí se nakonec vyřeší i samo bez Vás.

Tak toto bylo 10 typů pro Vás, jak si můžete vyčistit svou hlavu. Je těžké zavést všechny najednou. Ale je lehké je zavádět postupně. Dejte si malé a postupné cíle, než jen jeden velký. Uvidíte, že ihned po aplikaci kteréhokoliv z výše uvedených typů, se Vám začne hlava příjemně „vyprazdňovat“. A to v dobrém slova smyslu 







Tisknout stránku

"Dělej něco, utíkám ti!!!"
Tvůj život

E-book zdarma
9 tipů a triků pro lepší život

E-book zdarma

Volejte, pište!

Rady, dotazy, objednání

Rady a dotazy

Facebook


      © 2017 - Mgr. Jitka STUDÉNKOVÁ lektorka, autorka a průvodce pro zdraví a pohodu
Digitální obchodník
Zpět nahoru